Zeeuwse landschappen in Siberië
Door Roel Sikkema
Al jaren is het vlakke Zeeuwse landschap de voornaamste inspiratiebron
voor Adri Geelhoed. Hij laat dat landschap bij voorkeur zien in panoramisch opgezette
schilderijen, in heldere kleuren, met strakke lijnen en grote vlakken. Enkele
recente landschappen bestaan uit meerdere delen die samen het kunstwerk
vormen. De gedachte daarachter is dat je het landschap vaak niet in een keer in je
opneemt, maar fragmentarisch. Tegelijkertijd is het toch een geheel.

Geelhoed
maakt meestal ter plaatse schetsen in potlood en kleurpotlood die hij in zijn atelier
uitwerkt tot schilderijen in acryl.
Zijn werk doet in de verte wel wat denken aan dat van zijn Groningse collega
Gertjan Scholte-Albers. Ook hij schildert langwerpige panoramische doeken,
maar zijn werkwijze is heel anders dan die van Geelhoed. Scholte-Albers heeft
zijn materialen in een fietskar gestopt en rijdt daarmee naar de plaatsen waar hij
wil schilderen, wat hij steeds in de openlucht doet. Stilistisch zijn er grote verschillen
tussen Geelhoed en Scholte-Albers.
Opbouw
Beide kunstenaars horen tot een groep van veertien Nederlandse schilders van
wie tot 22 augustus werk hangt in het Museum voor Schone Kunsten van de Siberische
stad Kemerovo. Onder de titel ‘Landscapes of Holland’ heeft de Haagse
architect Peter van der Toorn Vrijthoff, die voorzitter is van een stichting die culturele
contacten met Kemerovo onderhoudt, deze tentoonstelling georganiseerd.
De contacten met deze stad dateren uit de jaren twintig van de vorige eeuw, toen
de Nederlandse architect Johan van Loghem meehielp met de opbouw van de
stad.
Enkelen van de veertien kunstenaars zijn momenteel in Kemerovo, waar ze workshops
geven aan studenten van de plaatselijke kunstacademie.
Meer info: keben.livejournal.com